بررسي مواضع و فتاواي رهبري در پيشبرد تقريب و وحدت اسلامي
 
بررسي مواضع و فتاواي رهبري در پيشبرد تقريب و وحدت اسلامي

امروزه وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند.



 

اهميت وحدت امت اسلامي و تقريب انديشه ها و رفتارها از موضوعاتي است که علاوه بر ضرورت عقل و وجدان، آيات قرآن، احاديث و سيره نبوي نيز گوياي آن است.

در طول تاريخ وحدت شاخصِ عزت و انس بوده و هر زمان اختلاف ايجاد شده اقتدار مسلمين خدشه وار شده و دشمنان توانسته اند برآنها تفوق يابند. در رسيدن به وحدت عوامل گوناگوني مؤثر است که مهم ترين آن ها آشنايي با انديشه مناديان تقريب است.

در سال 1947 م. حرکت تقريب ميان مذاهب اسلامي به همت استاد علامه آيت الله شيخ محمدتقي قمي که از سوي مرحوم آيت الله بروجردي از قم به قاهره اعزام شد، جان تازه اي به خود گرفت و موجب واکنش متقابل از سوي علماي اهل سنّت شد.

در طول تاريخ نيز بزرگان فراواني از ميان شيعه و اهل سنّت قدم در وادي ايجاد وحدت نهاده و خدمات فراواني انجام داده اند. از جمله امام خميني(ره) که در اغلب سخنان و پيام هاي خود مسلمانان جهان را به وحدت فرا مي خواندند و از هر گونه تفرقه و اختلاف بر حذر مي‌داشتند.

امروزه نيز وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند.

فتواهاي رهبر معظم انقلاب مبني بر نماز خواندن شيعيان به امامت فردي سني مذهب يا مشارکت در نماز جماعت اهل‌سنّت و هم چنين به فتواي تاريخي اخير ايشان مبني بر حرمت اهانت به همسر پيامبر و نمادهاي اهل‌سنّت به خوبي بيانگر اين امر است.

در سال هاي اخير سفرهاي رهبر معظم انقلاب به استان ها و سفر اخير ايشان به خراسان شمالي فرصت مناسبي جهت تجلي جهاني وحدت و هم دلي ميان شيعيان و اهل سنّت و اقوام مختلف مردم است.

مقدمه
وحدت اسلامى و تقريب مذاهب، آرمانى است که همه مصلحان امت اسلامى و طلايه‌داران بيدارى اسلامى آن را سر‌لوحه اهداف و آرمان‌هاى خود قرار داده‌اند و در کتاب‌ها، مقالات و سخنراني‌ها مردم را به در پيش گرفتن راه‌هايى براى تحقق آن دعوت مى‌کنند.

اين نوشتار به معرفي طلايه داران و پيشگامان تقريب و وحدت اسلامي در جهان اسلام پرداخته و به رهبر معظم انقلاب به عنوان طلايه دار تقريب در عصر حاضر خواهد رسيد. معظم له همواره دغدغه تقريب و وحدت داشته اند و با فرمان تأسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و هم چنين بر مبناي رهنمودهاي معظم له دانشگاه مذاهب اسلامي در سطح وسيع تري مسلمانان را به تقريب و همبستگي دعوت مي کنند.

در ادامه اين نوشتار مواضع و فتاواي رهبري را در مورد اهل سنّت که در پيشبرد تقريب و وحدت اسلامي مؤثر بوده و بازتاب فتاواي ايشان در جهان اسلام بين شيعه و اهل سنّت را بررسي کرده و در آخر تأثير سفر معظم له در اتحاد شيعه و اهل سنّت در استان خراسان شمالي را بررسي خواهد نمود.

1) طلايه داران و پيشگامان تقريب و وحدت اسلامي
در راه تقريب و وحدت اسلامي، بسياري از علماء بزرگ اهل سنّت و شيعه نقش مؤثري داشته اند و سال ها در اين راه تلاش و کوشش فراواني نموده اند؛ در اين ميان نقش عالمان شيعه و سني و فراهم-سازي زمينه هاي وحدت تمامي ملل اسلامي و ايجاد بستر تفاهم و همدلي و تقريب و نزديک سازي فرق مختلف جهان اسلام و پيروان مذاهب توحيدي بسيار برجسته و شاخص است.

شخصيت هايي بزرگ و نامداري که با زمينه ساز صدور فتواي تاريخي شيخ محمود شلتوت، مفتي و رئيس الازهر و صاحب تفسير تقريبي قرآن کريم، مبني بر جواز پيروي از مذهب شيعه و هم چنين تأسيس کرسي فقه مقارن در الأزهر، که به جرأت مي توان اين فتوا را بزرگ ترين رويداد در روابط بين مذاهب در قرون اخير نام برد (ر.ک: شيخ محمود شلتوت؛ طلايه دار تقريب، عبدالکريم بي آزار شيرازي، صص198-197؛ همبستگي مذاهب اسلامي، عبدالکريم بي آزار شيرازي، صص310-309).

هم چنين شيخ محمد غزالي، علامه اقبال لاهوري، علامه مودوي پاکستاني، حسن البناء، سيد قطب مصري، مرحوم مولوي مولانا عبدالعزيز، از ديگر علما و بزرگان اهل سنّت و در عصر حاضر از علماء و بزرگان شيعه مي توان از حضرت امام خميني(ره)، امام موسي صدر، شيخ محمد جواد مغنيه، علامه شيخ مرتضي مطهري، آيت الله سيد محمود طالقاني، آيت الله دکتر محمد حسين بهشتي نام برد (ر.ک: پشوايان تقريب؛ آيت الله بروجردي و شيخ محمود شلتوت، مجموعه مقالات، ص168).

اکنون نيز رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي(مدظله العالي) تمام تلاش و همّ و غمشان تقريب مذاهب اسلامي بوده و هست و اين امر در فتواها و مواضع ايشان به خوبي نمايان است.

2) فتاوا و مواضع رهبر معظم انقلاب پيرامون اهل سنّت
در اين مبحث فتاوا و مواضع رهبر معظم انقلاب را در مورد اهل سنّت که در پيشبرد تقريب و وحدت اسلامي مؤثر بوده است را بررسي مي نماييم.

اما قبل از ورود به بحث فتواهاي تاريخي و تأثيرگذار بر جامعه‌ اسلامي مي‌توان به فتواي ميرزاي شيرازي در حرمت توتون و تنباکو، فتواي شيخ محمود شلتوت در به رسميت شناختن مذهب جعفريه و جواز تقليد از آن، و فتواي وجوب قتل سلمان رشدي توسط حضرت امام خميني(ره) اشاره نمود (ر.ک: ويژه نامه تدبير، مرکز مديريت حوزه علميه خراسان، آبان 1389ش).

فتواهاي قبلي رهبر معظم انقلاب مبني بر نماز خواندن شيعيان به امامت فردي سني مذهب يا مشارکت در نماز جماعت اهل‌سنّت و هم چنين به فتواي تاريخي اخير ايشان مي توان اشاره نمود.

مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي در مناسبتهاي مختلف به روشنفکري در مورد اقدامات دشمن براي تفرقه ميان امت اسلامي پرداخته و مسلمانان را نسبت به پيامدهاي وخيم تفرقه که وضعيت فلسطين، افغانستان و عراق را مي‌توانيم از جمله پيامدهاي آن بدانيم، آگاه ساخته‌اند. ايشان از جمله (در پيام نوروزي سال 1386ش) هشدار داده‌اند: «در سطح دنياي اسلام هم يک تلاش وسيع و عميق (براي تفرقه ميان مسلمانان) از سوي دشمن محسوس است». ايشان همواره و مؤکّداًً وظيفه اول همه‌ مسلمانان و رهبران اسلامي را «اتحاد کلمه» و «همدلي» دانسته و توجه داده‌اند: دشمنان به دنبال آن هستند اختلاف مذهبي را بزرگ کنند، جنگ شيعه و سني را در هر نقطه‌اي از دنيا که ممکن باشد به وجود بياورند.

ايشان همچنين در رهنمودي ديگر در 11 مرداد 1385ش خطاب به ملتهاي منطقه و به خصوص فرقه‌ها و دسته‌هاي مختلف لبناني چنين توصيه فرمودند: «ملتهاي منطقه و فرقه‌هاي اسلامي و پيروان دينهاي مختلف در لبنان و در همه کشورهاي اسلامي بايد دست اتحاد به يکديگر دهند و نگذارند، تفرقه آنان موجب قوت دشمن شود». معظم له در همين راستا در بياناتشان در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) در توصيه به ملل اسلامي اظهار داشتند: «البته ملتهاي اسلامي بايد بيدار باشند و نبايد دشمن و توطئه و حرکتهاي او را کوچک بشمرند، بايد بيداري و برحذر بودن و هشياري خود را حفظ کنند. امروز، روز اتحاد و همدلي ملتها و دولتهاي اسلامي است».

از جمله فتواهاي تاريخي تأثيرگذار اخير بر جهان اسلام، فتواي رهبر معظم انقلاب، مبني بر حرمت اهانت به نمادهاي اسلامي اهل‌سنت است، ايشان اين فتوا را در پاسخ به استفتائي مطرح کردند که در آن از معظم له خواسته شده بود تا نظر خود را درباره «اهانت و استفاده از کلمات تحقيرآميز و توهين به همسر پيامبر اسلام (عايشه) اعلام کنند».

اين درخواست صدور فتوا از سوي جمعي از علما و فرهيختگان شيعه منطقه احساء عربستان سعودي ارائه شد. استفتاء از آيت الله العظمي خامنه‌اي (مدظله العالي) در پي توهين به عايشه توسط ياسر الحبيب روحاني شيعه کويتي صورت گرفت که با واکنشها و مخالفتهاي بسياري رو به رو شد.

آنچه در پي مي‌آيد معرفي اجمالي عامل اين اهانت است.

«ياسر الحبيب» کيست؟
«ياسر الحبيب» يک طلبه جوان کويتي است که سخنان موهن او عليه برادران اهل‌سنّت و اعتقاداتشان بازتابهاي زيادي را تاکنون به همراه داشته است. او متولد سال 1355ش است و فارغ التحصيل رشته علوم سياسي از دانشگاه کويت و رئيس سازماني به نام خدام المهدي مي‌باشد. او در مقالات و سخنان خود به اعتقادات اهل‌سنت به خصوص خلفا و عايشه حمله کرده و حتي در برابر شخصيتهايي مانند علامه فضل الله که به تقريب مذاهب معتقد بود، مواضع تندي مي‌گرفت. همين مواضع سبب شد دولت کويت او را محکوم به حبس کند (رک: همان).

فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرام دانستن هر گونه اهانت به اصحاب و همسران پيامبراکرم(ص) با استقبال گسترده علما و رهبران فکري اهل‌تسنن در جهان اسلام روبرو شد، و بازتاب فراواني نيز در رسانه‌ها و روزنامه‌هاي عربي داشت که برخي از آن واکنشها و استقبالها از فتواي ايشان در ادامه مي‌آيد.

3) بازتاب فتواي رهبر معظم انقلاب در جهان اسلام
در اين مبحث به بازتاب فتواي رهبر معظم انقلاب در جهان اسلام خواهيم پرداخت.

1. استقبال احمد الطيب شيخ الأزهر مصر از فتواي رهبري
رئيس دانشگاه علوم اسلامي الازهر مصر از فتواي مقام معظم رهبري در تحريم اهانت به صحابه حضرت محمد(ص) و همسران حضرت رسول اکرم(ص) به گرمي استقبال کرد.

احمد الطيب شيخ الازهر در بيانيه‌اي اعلام کرد اين فتوا در زمان مناسب براي جلوگيري از شکاف و بستن درهاي فتنه صادر شده است.

فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرام دانستن هر گونه اهانت به اصحاب و همسران پيامبراکرم(ص) با استقبال گسترده علما و رهبران فکري اهل‌تسنن در جهان اسلام روبرو شد، و بازتاب فراواني نيز در رسانه‌ها و روزنامه‌هاي عربي داشت که برخي از آن واکنشها و استقبالها از فتواي ايشان در ادامه مي‌آيد.

احمد الطيب در بيانيه خود افزود «با تمجيد و خرسندي، فتواي مبارک حضرت امام علي خامنه‌اي را در خصوص تحريم اهانت به صحابه يا تعرض به همسران حضرت رسول(ص) دريافت کردم. اين فتوايي است که با دانش صحيح و درک عميق از خطرناکي آنچه که اهل‌فتنه انجام مي‌دهند صادر شده است و بيانگر علاقه و اشتياق به وحدت مسلمانان است. آنچه که باعث مي‌شود بر اهميت اين فتوا افزوده شود آن است که عالمي از علماي بزرگ مسلمان و از بزرگ‌ترين مراجع شيعه و به عنوان رهبر عالي جمهوري اسلامي ايران‌؛ چنين فتوايي را صادر کرده است».

الطيب در بيانيه خود تصريح کرده است «‌من از جايگاه علم و با توجه به مسئوليت شرعي که دارم مي‌گويم تلاش براي وحدت مسلمانان، واجب است و اختلاف بين پيروان مذاهب اسلامي بايد به اختلاف نظر بين علما و صاحب نظران محدود بماند و به وحدت امت اسلامي لطمه نزند که خداوند فرموده است «... وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُکُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» (انفال، 46).

الطيب افزود «من همچنين اعلام مي‌کنم هرکسي که در بين مسلمانان فتنه افکني کند گناهکار و مستحق عذاب الهي و مطرود شدن از سوي مردم است».

شيخ الازهر از امام سيد علي خامنه‌اي به خاطر فتواي مبارکي که در زمان مناسبش صادر شده است و باعث مي‌شود شکاف اختلافات پر شود و درهاي فتنه بسته شود قدرداني کرده است.

شيخ الأزهر همچنين از خداوند خواسته است اين فتوا آغاز خير و ابتداي تلاش جدي براي متحد کردن مسلمانان باشد و به دعوت آنهايي که به غلو يا افراط گرايي و يا فتنه افکني و اختلاف افکني دعوت مي‌کنند، توجهي نشود. الطيب همچنين از مسلمانان خواسته است به ريسمان الهي چنگ بزنند و پراکنده نشوند (ر.ک: ويژه نامه تدبير، مرکز مديريت حوزه علميه خراسان، آبان 1389؛ روزنامه کيهان، 13/7/1389ش).

2. استقبال همام سعيد رهبر اخوان المسلمين اردن از فتواي رهبري
در اين باره اخوان المسلمين اردن با تقدير از فتواي حضرت آيت الله خامنه‌اي در مورد حرمت اهانت به اصحاب پيامبر اکرم(ص)، آن را يک اقدام ارزنده و مهم در جهت حفظ وحدت مسلمانان و جلوگيري از بروز فتنه مذهبي دانست. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، جماعت اخوان المسلمين اردن از فتواي اخير حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب، که هرگونه اهانت به اصحاب و همسران پيامبران الهي و از جمله پيامبراسلام(ص) و نمادهاي اهل‌سنّت را حرام دانستند، تقدير کرد.

اخوان المسلمين اردن توجه به فتواي حضرت آيت الله خامنه‌اي را براي اتحاد مسلمانان ضروري دانست. «همام سعيد» رهبر اخوان المسلمين اردن در اظهاراتي که در پايگاه رسمي اين گروه منتشر شد، اعلام کرد: از آيت الله علي خامنه‌اي عالي‌ترين مرجعيت شيعيان که اهانت به همسران پيامبر(ص) و نمادهاي اهل‌سنت را حرام دانستند، تقدير مي‌کنم.

اخوان المسلمين اردن با تقدير از فتواي حضرت آيت الله خامنه‌اي در مورد حرمت اهانت به اصحاب پيامبر اکرم(ص)، آن را يک اقدام ارزنده و مهم در جهت حفظ وحدت مسلمانان و جلوگيري از بروز فتنه مذهبي دانست.

سعيد اين فتوا را يک اقدام مهم براي وحدت مسلمانان و جلوگيري از بروز فتنه مذهبي توصيف کرد و از امت اسلام خواست براي مقابله با دشمن اول جهان اسلام يعني رژيم صهيونيستي و حامي آن، آمريکا متحد شوند.

در اظهارات سعيد آمده است: آنهايي که در کمين مسلمانان نشسته‌اند. براي شعله‌ور کردن آتش فتنه با هدف درگير کردن مسلمانان با يکديگر براي اجراي طرحهاي خصمانه خود تلاش مي‌کنند. وي به هم‌زماني افزايش تنشهاي مذهبي با افزايش حملات به امت اسلام در فلسطين و عراق و افغانستان و ديگر مناطق جهان اشاره کرد (روزنامه جمهوري اسلامي، 14/7/1389ش).

3. استقبال شيخ مالک الشعار مفتي طرابلس از فتواي رهبري
به گزارش «الانتقاد نت»، قاضي «مالک الشعار» مفتي طرابلس و بخشهاي شمالي لبنان خواستار نزديکي بيشتر ميان شيعيان و اهل‌تسنن در تمامي زمينه‌ها به ويژه در زمينه مباني ديني شده و با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري در خصوص تحريم اهانت به صحابه و همسران رسول گرامي اسلام اين اقدام را ستودني خواند و گفت که همه بايد در اين مسير گام برداريم و ريشه اختلافها و اختلاف افکنيها را بخشکانيم. وي با ابراز خرسندي از اين موضع رهبري گفت که به ويژه اينکه اين فتوا از سوي بزرگ‌ترين مرجع شيعيان در ايران و رهبر انقلاب اسلامي ايران اتخاذ شده، بسيار خوشحال کننده بود.

الشعار با اشاره به اينکه افرادي وجود دارند که از فرصتها براي فتنه‌انگيزي ميان برادران اهل تشيع و تسنن استفاده مي‌کنند، خواستار اين شد که دو طرف به اين فتنه‌ها توجه داشته باشند تا مانع از ايجاد آن شوند (همان).

4. استقبال و تقدير ماهر حمود امام جماعت مسجد قدس از فتواي رهبري
شيخ «ماهر حمود» امام جماعت مسجد قدس در صيدا نيز از اين فتوا استقبال کرده و گفت که اين اقدام مي‌تواند فتنه‌اي که نزديک به انفجار در کشورهاي اسلامي بود را از  بين ببرد. وي با اشاره به زمانبندي دقيق صدور اين فتوا و پايان دادن آن به فتنه تأکيد کرد که اتفاقات اخير نشان داد که اگر اين فتوا نبود، جامعه تسنن و تشيع آمادگي کامل براي بروز فتنه مذهبي را داشت.

حمود سلاح غرب و آمريکا در شرايط کنوني را فتنه انگيزي ميان مسلمانان خواند تا به اين ترتيب بتواند حمايت ايران از نيروهاي بازدارنده و آزاده منطقه را از بين ببرد. اين روحاني لبنان تأکيد کرد که اين سلاح تنها سلاحي است که آنها مي‌توانند با آن در برابر جايگاه ويژه ايران در کنار سوريه و مقاوت در لبنان بايستند، به ويژه اينکه مسائل به سوي زوال اسرائيل در برابر اين محور پيش مي‌رود (روزنامه کيهان، 13/7/1389ش).

5. استقبال و تقدير علماي اهل‌سنت لبنان از فتواي رهبري
شيخ «عبدالناصر الجبري»، دبير کل جنبش امت لبنان نيز در گفتگو با برنامه «مع الحدث» که از شبکه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد، فتواي مقام معظم رهبري را درباره حرام دانستن اهانت به صحابه و استفاده از کلمات تحقير آميز و توهين به «عايشه» همسر پيامبر اسلام ستود.

وي تأکيد کرد: هوشياري رهبران امت اسلامي راه را بر همه طرحهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد فتنه قومي مذهبي در لبنان خواهد بست.

همچنين حزب کار مقاوم به رياست شيخ «زهير الجعيد» فتواي حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص تحريم اهانت به اصحاب و همسران پيامبر را نشان دهنده عمق روابط اعتقادي و برادري ميان طوايف مختلف اسلامي دانست و بر ضرورت انتشار و تعميم اين فرهنگ در ميان تمام مسلمانان تأکيد کرد.

شيخ «ماهر مزهر»، رئيس «هيئت اهل تسنن حمايت از مقاومت» در لبنان نيز از دورانديشي و دانش مقام معظم رهبري در جايز ندانستن اهانت به نمادهاي اهل‌تسنن استقبال و تأکيد کرد: امام خامنه‌اي از تمام ويژگيهاي مطلوب براي رهبر امت اسلامي برخوردار است.

شيخ «محمد ابوالقطع» مرشد جمعيت مبلغان اسلامي نيز گفت: بايد از فتواي امام خامنه‌اي استفاده کرد تا فرصت به دست دشمنان امت اسلامي نيفتد.انجمن علماي مسلمان در منطقه عکار و شمال لبنان نيز فتواي مقام معظم رهبري را پلي براي وحدت بين مسلمانان دانست و اعلام کرد: آيت الله خامنه‌اي امام عادل و رهبر پرهيزکار و مؤمن است.

«وجيه البعرني» رئيس مجمع العکاري و نماينده سابق پارلمان لبنان نيز گفت: مواضع مسئولانه‌اي که به دنبال دفن فتنه‌ها و يکپارچگي صفوف مسلمانان باشد قابل تقدير است (همان).

6. استقبال مولوي عبد الحميد امام جمعه اهل سنّت مسجد مکي زاهدان از فتواي رهبري
امام جمعه مسجد مکي اهل‌سنت زاهدان گفت: فتواي اخير رهبر معظم انقلاب آب بر آتش تفرقه افکني دشمن ريخت و آن را خاموش کرد.مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي افزود: دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان مي‌خواستند با تحريک احساسات مذهبي آتش تفرقه را بين شيعه و اهل سنت شعله ور کنند اما فتواي به موقع و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم مانع از به ثمر نشستن اين نقشه شوم آنان شد.

ايشان افزود: مسأله حرمت ازواج مطهرات و لزوم حفظ احترام آنان مورد اتفاق علماي شيعه و اهل‌سنّت است و امري اختلافي نيست.

وي در ادامه افزود: طبق نص صريح قرآن، همسران حضرت رسول‌(ص) به عنوان مادر مؤمنان معرفي شده‌اند و هيچ فرد داراي عقل سليم حاضر به اهانت به مادر خودش نمي‌شود. وي افزود: اهانت يک فرد جاهل به همسر پيامبر اکرم‌(ص) پيش از اينکه موجب ايجاد تفرقه که خواست دشمن هم همين بود بشود با درايت رهبري و صدور فتواي تاريخي ايشان مايه تقويت اخوت ديني بين شيعه و اهل سنّت شد.

امام جمعه اهل سنّت زاهدان افزود: رهبر فرزانه انقلاب طي فتوايي تاريخي هر نوع اهانت به همسران حضرت رسول‌(ص) و نمادها و مقدسات اهل سنّت را حرام شرعي اعلام کردند و همگان بايد خود را تابع اين رهنمود مهم ايشان بدانند.

مدير دارالعلوم مکي اهل سنّت زاهدان اظهار داشت: همان طور که طبق فتواي رهبري اهانت به مقدسات اهل سنّت حرام شرعي اعلام شد ما علماي اهل‌سنّت نيز اعلام مي‌کنيم که اهانت به ائمه شيعه و مقدسات اين مذهب حرام شرعي است.زيرا ما شيعه را مسلمان و جزو فرق اسلامي مي‌دانيم و با برادران شيعه خود قرابت و اخوت تاريخي داريم.

وي با اشاره به محبت اهل سنّت به اهل بيت پيامبر(ص) اشاره کرد و افزود: محبت اهل بيت در قلب آحاد اهل‌سنّت جاي دارد و نگاهي به نامهاي مرسوم بين فرزندان اهل سنّت نشانگر اين عشق بي‌پايان آنها به خاندان پاک نبي مکرم اسلام(ص) است.

وي افزود: حفظ حرمت صحابه بزرگوار اسلام از جمله مواردي است که شامل فتواي اخير رهبري نيز هست و ما بر رعايت حرمت آنان تأکيد داريم (همان). کنفرانس بين‌المللي تقريب مذاهب در لندن نيز از فتواي رهبر معظم انقلاب استقبال کرده و علاوه بر علماي اهل سنّت مراجع عظام تقليد از جمله آيت الله العظمي مکارم شيرازي از فتواي معظم له حمايت کردند (ر.ک: روزنامه جمهوري اسلامي، 14/7/1389ش).

4) تأثير سفر رهبري در اتحاد شيعه و اهل سنّت در استان خراسان شمالي و استقبال علماي اهل-سنّت
سفر اخير مقام معظم رهبري به استان خراسان شمالي علاوه بر اين که داراي دستاوردهاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... براي مردم آن مناطق و کشور جمهوري اسلامي ايران و حتي جهان اسلام است، نکات آموزنده و قابل تأملي را نيز در زمينه وحدت و هم دلي در بردارد.

در هر سفري، انتخاب مقصد، امري با اهميت و ضروري است. مقصد، تاحدودي بيان کننده روحيات مسافر و اهدافي است که در سفر پيگيري مي کند. در اين سفر نيز انتخاب مقصد ، يعني استان خراسان شمالي، پيامي با خود دارد، که اذهان آگاه مردم متوجه آن خواهند شد.
سفر مقام معظم رهبري به استان خراسان شمالي علاوه بر اين که داراي دستاوردهاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... براي مردم آن مناطق و کشور جمهوري اسلامي ايران و حتي جهان اسلام است، نکات آموزنده و قابل تأملي را نيز در زمينه وحدت و هم دلي در بردارد.

استان خراسان شمالي از دير باز محل سکونت پيروان مذاهب مختلف از اهل سنّت، مذهب حنفي و شافعي گرفته تا مذهب شيعه و هم چنين نژادهاي مختلف ايراني از فارس گرفته تا ترک، کرد، ترکمن، بلوچ، تات. اين پيروان مذاهب و نژادهاي گوناگون سالهاست در کنار هم با صلح و آرامش بدون هيچ مشکلي زندگي مي کنند. مردم اين منطقه در سال هاي اخير، به قدري با وحدت و هم دلي کنار هم زندگي کرده اند، که تا پيش از سفر اخير رهبر معظم انقلاب و بازتاب آن در رسانه هاي جمعي، بيشتر هموطنان ما به وجود اين همه تنوع مذهبي و نژادي در استان خراسان شمالي آگاه نبودند.

از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، دشمنان کشور، براي ايجاد اختلاف بين شيعه و اهل سنّت و هم چنين اختلافات قومي بين اقوام ساکن در ايران و تحريک آنان به سمت و سوي اختلافات مذهبي با شبکه‌هاي ماهواره اي و استقلال طلبي با تحريکات مرزي و عَلَم کردن تروريست هايي مانند عبدالمالک ريگي و جنايتکاران ديگر، سرمايه گذاري و فعاليت هاي زيادي کردند. زماني در کردستان، گاهي در ترکمن صحرا، و اخيراً در بلوچستان و چابهار براي ايجاد اختلاف و درگيري تلاش کرده اند، اما در هر دوره مردم هميشه در صحنه از شيعه و اهل سنّت با آگاهي از ماهيّت استکباري آن و ايثار اين توطئه هاي اهريمني را خنثي کرده اند.

شهداي عالي مقام بسياري مانند شهيد ماموستا شيخ الاسلام ها و شهيد شوشتري ها در راه وحدت تقديم شدند، تا اقوام ايراني از صفوف يکپارچه انقلاب اسلامي و وحدت اسلامي جدا نشوند و سرزمين هاي محل سکونت آنها، يعني سرزمين دليرپرور سيستان و بلوچستان، استان سرافراز کردستان، خوزستان عزيز و آذربايجان غيور، جزو لاينفک کشور و يکپارچه باقي بمانند.

سفر رهبر معظم انقلاب، به اين استان اشاره روشني بدين موضوع دارد که اين استان و نحوه سلوک برادرانه مردم آن با يکديگر به رغم تنوع مذهبي و قومي آن مي تواند الگويي براي همه کساني باشد که با همسايگان و يا اطرافيان خود در مذهب، عقيده، فرهنگ و آداب و رسوم تفاوت دارند

سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي، پيامي است براي کساني که به هر بهانه کوچک و به اندک اختلافي بر طبل اختلافات مذهبي و قومي مي کوبند و به دشمنان اميدواري مي دهند.

اين سفر براي همه ي ما اين پيام را داشت که با وجود اين همه تنوع، اگر دست استکبار جهاني و دشمنان توطئه گر در کار نباشد، همه پيروان مذاهب و اقوام گوناگون ايراني مي توانند بدون هيچ اختلافي و عامل تفرقه اي، با آرامش کامل در کنار هم زندگي کنند.

رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم استان خراسان شمالي بر وحدت ملي به عنوان بارزترين عامل حفظ تماميت ارضي و استقلال کشور تأکيد نمودند. چه علت و يا عواملي مي تواند تماميت ارضي کشور را بيش از هرچيز حفظ کند؟ بدون شک از جمله مهمترين عوامل تکيه بر فرهنگ و ارزش هاي مورد قبول و پذيرش همه ايرانيان تمسک به اسلام عزيز، قرآن و اهل بيت پيامبر اکرم(ص) خواهد بود .

درايت رهبر معظم انقلاب موجب شده تا امروز ما در ايران بخصوص در خراسان شمالي شاهد وحدت و اتحاد بين جمعيت اهل سنّت و شيعه باشيم و وحدت و اتحاد بين برادران اهل سنّت و تشيع در سطح کشور موجب خنثي سازي توطئه هاي دشمنان عليه نظام جمهوري اسلامي شود.

استقبال اهل سنّت از رهبر معظم انقلاب در اين استان که به طور باشکوهي شرکت نمودند، بيانگر اين وحدت و همدلي و پايبندي آنان به ولايت و نظام جمهوري اسلامي ايران است.

در آستانه و هم زمان حضور سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي، علماي اهل سنّت اين استان ضمن ابراز خرسندي از سفر مقام معظم رهبري به اين منطقه، آن را فرصتي مغتنم براي نشان دادن وحدت و انسجام ناگسستني برادران تشيع و اهل سنّت اين استان دانستند.

روحانيون اهل سنّت اين استان اين سفر نوارني و مبارک را فرصتي مغتنم و مباهات دانستند و ياد آور شدند استفاده معنوي از برکات سفر ولي امر مسلمين جهان، فضيلتي است که امروز نصيب مردم خراسان شمالي شده است.

هم چنين شماري از علماي ترکمن و سني مذهب خراسان شمالي از عشق و ارادت خاص اهل سنّت به رهبر معظم انقلاب گفته‌اند و گفتند که بايد شاکر خداوند باشند که رهبر معظم انقلاب به استان‌شان قدم گذاشته‌اند و اذعان داشتند که ولايت فقيه، ولايت رسول‌الله(ص) است، اهل سنّت حتي يک لحظه نبايد دست از پشتيباني رهبري بردارند.

نتيجه
مواضع و فتاوا تاريخي علماي اسلام هرگاه که جامعه اسلامي دچار تفرقه و گرفتاري شود، راهگشاي جامعه اسلامي است. صدور فتوا و اظهار مواضع از سوي عالمان دين که در جايگاه اجتهاد به شايستگي قرار دارند، همواره روشنگر راه زندگي مسلمانان در پرتو تعاليم اصيل اسلامي بوده است.

نظام مقدس جمهوري اسلامي، بنيان‌گذار فقيد آن امام خميني(ره) و همچنين مقام معظم رهبري تمام تلاش و هم و غمشان تقريب مذاهب اسلامي بوده و هست.

مواضع فتواهاي قبلي رهبر معظم انقلاب مبني بر نماز خواندن شيعيان به امامت فردي سني مذهب يا مشارکت در نماز جماعت اهل‌سنّت و فتواي اخير ايشان بر حرمت اهانت به همسر پيامبر و نمادهاي اهل‌سنّت ناشي از افق ديد روشن ايشان و دغدغه وحدت و تقريب بين مذاهب اسلامي است.

بنابراين شايسته است که پيروان مذاهب اسلامي مسايل اختلافي جزئي را کنار بگذارند، چون اختلافات در مسايل جزئي و فرعي است، از اين رو نبايد مسايل جزئي را در ايجاد اختلاف و پراکندگي دخالت دهند.

سفر اخير مقام معظم رهبري به استان خراسان شمالي و درايت معظم له موجب شده تا امروز ما در ايران، شاهد وحدت و اتحاد بين جمعيت اهل سنّت و شيعه باشيم و اين وحدت و اتحاد بين برادران اهل سنّت و تشيع در سطح کشور موجب خنثي سازي توطئه هاي دشمنان اسلام و نظام از جمله استکبار جهاني و اسرائيل غاصب عليه نظام جمهوري اسلامي شده است.


فهرست منابع و مآخذ

1. قرآن کريم.
2. پشوايان تقريب؛ آيت الله العظمي بروجردي و شيخ محمود شلتوت، مجموعه مقالات، تهران، کنگره بزرگداشت آيت الله العظمي بروجردي و شيخ محمود شلتوت، 1383ش.
3. خبرگزاري تقريب(تنا).
4. روزنامه جمهوري اسلامي، 14/7/1389ش
5. همان، 29/9/1389ش.
6. روزنامه کيهان، 13/7/1389ش.
7. شيخ محمود شلتوت؛ طلايه دار تقريب، بي آزار شيرازي، عبدالکريم، تهران، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، 1379ش.
8. ويژه نامه تدبير، مرکز مديريت حوزه علميه خراسان، آبان 1389ش.
9. واکنش و استقبال جهان اسلام از فتواي مقام معظم رهبري، رستمي نجف آبادي، حامد، فصلنامه فروغ وحدت، صص117-111، دوره جديد، ش22، 1389ش.
10. همبستگي مذاهب اسلامي، بي آزار شيرازي، عبدالکريم، تهران، دانشگاه مذاهب اسلامي، 1387ش.

تقريب ، نويسنده: حامد رستمي نجف‌آبادي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:بررسي مواضع و فتاواي رهبري در پيشبرد تقريب و وحدت اسلامي, | 12:32 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=